Forum Forum filmów i seriali Strona Główna Forum filmów i seriali

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

~CIEKAWOSTKI~

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum filmów i seriali Strona Główna -> Shrek (Shrek)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maja
Prawa ręka szefa ;)
Prawa ręka szefa ;)



Dołączył: 04 Paź 2005
Posty: 951
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków/Milano

PostWysłany: Śro 13:38, 12 Paź 2005    Temat postu: ~CIEKAWOSTKI~

Ciekawostki na temat filmu SHREK

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MiSia
Druga ręka szefa ;)
Druga ręka szefa ;)



Dołączył: 05 Lis 2005
Posty: 515
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 10:00, 23 Mar 2006    Temat postu:

Chociaż nie mają nic wspólnego z płynem, liście także zostały animowane przy użyciu systemu animacji płynów. Zespół d/s efektów specjalnych PDI/DreamWorks stworzył cyfrową cieplarnię, w której "wyhodowano" ponad 28,000 drzew z trzema miliardami liści, jakie możemy zobaczyć w "Shreku". Gdybyśmy związali ze sobą te liście moglibyśmy skonstruować wstęgę cztery razy dłuższą niż odległość księżyca od ziemi.




Chociaż animacja czterech głównych postaci filmu była podstawą pracy filmowców, sporo wysiłku wymagało też stworzenie tłumów gapiów - około 1000 - w scenie ukazującej turniej oraz ponad 1500 gości weselnych pod koniec filmu. Animacja tłumów posunęła się krok naprzód od czasu "Mrówki Z" (Antz). W filmie "Shrek", bowiem mamy pokazanych ludzi w całej ich okazałości i różnorodności. Cyfrowo stworzono mężczyzn, kobiety i dzieci - różne głowy, typy budowy, włosy, twarze, ubrania, które mogą być kombinacją ponad 450 możliwych postaci. Dziewięćdziesiąt trzy ręcznie animowane cykle ruchowe - chodzenie, klaskanie, bieganie, itp. - zostały odpowiednio przypisane członkom tłumu, aby nadać im rys indywidualności. Zwielokrotnienie liczy tych postaci dało możliwość użycia w filmie ponad 10 000 "statystów".



Aktorzy podkładający swe głosy do filmu nigdy nie spotkali sie razem. Wszystkie kwestie były bowiem nagrywane osobno...


Scena gdy Farquad wybiera księżniczke, by ja poslubić. Lustereczko wskazuje mu 3 księżniczki : Kopciuszka, Śpiącą Królewne, i Fione. Ale Kopciuszek nie była księżniczką. Stała się nią dopiero jak poślubiła księcia.



Ten film był pierwszym zwycięzcą Oscara w inauguracyjnej kategorii Najlepszy Film Animowany w 2002 roku.


Powszechnie wiadomo, że w każdym animowanym filmie głos jest tylko niewielką częścią każdej z postaci. Bohaterzy filmu "Shrek" zostali ożywieni dzięki systemowi animacji twarzy stworzonemu przez specjalistów PDI/DreamWorks, a reprezentującemu olbrzymi krok naprzód od czasu wykorzystania w filmie "Mrówka Z" (Antz). Podczas gdy "Mrówka Z" (Antz) był filmem, w którym głównymi bohaterami były mrówki, "Shrek" jest pierwszym komputerowo animowanym filmem, w którym występują postacie ludzkie - łącznie z głównym bohaterem.



Znalazł się na 3 miejscu listy filmów, które osiągnęły najwyższe wpływy w Wielkiej Brytanii w 2001 roku.


Oczywiście zanim filmowcy zamarzyli o zrealizowaniu filmu musieli coś przeczytać. "Shrek" ma swoje korzenie w ilustrowanej powieści dla dzieci nagrodzonego Williama Steiga. Napisana przez Steiga historia olbrzyma, który wyrusza w świat w poszukiwaniu przygód, po raz pierwszy zwróciła uwagę producenta Johna H. Williamsa.


Początkowo Chris Farley miał użyczyć głosu Shrekowi - nawet zaczęto nagrywać dialogi z jego głosem - jednak po jego śmierci, rola głównego bohatera przypadła Mike'owi Myersowi.


Inny rodzaj "shadera" został użyty, aby oddać charakter oczu postaci, które w przypadku filmu "Shrek" bardzo często były odbiciem prawdziwych emocji. Oczy były indywidualnie animowane, aby pokazać reakcję na zbyt dużą ilość światła, pokazać jak błyszczą.



Bohaterom filmu towarzyszy w ich przygodach muzyka skomponowana przez Harry'ego Gregson-Williamsa i Johna Powella, którzy wcześniej współpracowali z DreamWorks podczas realizacji "Mrówki Z" (Antz) i "Uciekających kurczaków" (Chicken Run). Obok nagrań wykonywanych przez orkiestrę, w filmie wykorzystano utwory takich zespołów i wykonawców jak Baha Men, Smash Mouth, Joan Jett, Rupert Holmes, Herb Alpert i Tijuana Brass oraz artystów nagrywających dla DreamWorks - Self, Leslie Carter i Dana Glover. Piosenka Glover "It Is You (I Have Loved)" była początkowo kompozycją Gregson-Williamsa i Powella, do której Glover napisała słowa.



1250 rekwizytów i środowisk zostało stworzone w komputerze dla pierwszego filmu.


"Shrek" pokazuje także zawansowane techniki tworzenia wody i ognia. Efekt ziejącego ogniem smoka został osiągnięty dzięki technice zwanej wolumetrycznym rendering. W technice cyfrowej wszystko co jest zamknięte wewnątrz jakiegoś zarysu jest określoną cząstką, chociaż my widzimy tylko to co jest wewnątrz, a nie sam zarys. Ogień składa się z milionów takich cząstek, które następnie podlegają procesowi tworzenia obrazu dwuwymiarowego, aby mogły "zapłonąć".



System animacji płynów przystosowany przez PDI/DreamWorks sprawił, że animatorzy mogli stworzyć płyny o różnej gęstości - od wody do błota, i od piwa do lawy i mleka. Specjalne oprogramowanie pozwoliło na pokazanie reakcji płynów na kontakt z twardą powierzchnią, np. zachowanie się mleka w szklance. W filmie jest scena, w której Shrek wywraca beczkę z piwem. Płyn rozlewa się i miesza się z błotem. Kiedy dodamy do tego reakcję postaci na powstały bałagan, możemy sobie wyobrazić jak skomplikowany staje się proces animacji.



Kinomani są świetnie obeznani z właściwościami ludzkiej skóry, dlatego też stworzenie bardzo realistycznej skóry okazało się być jednym z większych wyzwań dla animatorów - szczególnie w przypadku księżniczki Fiony. Aby nadać jej skórze przejrzystość zdecydowano się użyć mini-programu nazwanego "shader". Program ten określa w jaki sposób dana powierzchnia reaguje na światło i kreuje odpowiednie nasilenie cieni. W swoim działaniu bierze pod uwagę strukturę powierzchni - czy jest gładka, czy chropowata, matowa czy błyszcząca.



Aby dostać się do zamku Shrek i Osioł muszą przejść przez zrobiony z lin mostek przerzucony nad spienioną lawą - wyzwanie dla zespołu ds. układu kompozycyjnego filmu kierowanego przez Simona J. Smitha. Kompozycja, która jest równoważna ze zdjęciami do filmu aktorskiego jest pierwszym krokiem do przekształcenia dwuwymiarowego scenopisu obrazkowego w trójwymiarowe obrazy.
Dla pokazania niebezpiecznej wędrówki po moście, zespół kompozycji obrazu wykorzystał technikę podobną do tej przy użyciu kamery Steadicam. Dzięki temu także widzowie mają wrażenie przebywania na moście co potęguje napięcie. Już wewnątrz zamku Shrek i Osioł walczą ze smokiem, uwalniają księżniczkę i salwują się ucieczką, która przypomina sekwencję kina akcji z szybkim, dynamicznym montażem.



Aby oddać naturalny wygląd bagna, kierownik artystyczny Douglas Rogers udał się na plantację magnolii w pobliżu Charleston, Płd. Karolina. Znalazł się trochę zbyt blisko natury, kiedy musiał uciekać przed aligatorem. Rogers wspólnie z Guillaume Aretosem zwiedzili także takie lokalizacje jak zamek Hearst, Stratford-On-Avon i Dordogne we Francji - inspiracja dla Duloc.



Animując postaci w filmie "Shrek" zespół PDI/DreamWorks stwierdził, że techniki używane w systemie animacji twarzy mogą zostać wykorzystane do animacji całego ciała. Jeszcze raz przygotowano szkielet, na który nałożono mięśnie, skórę oraz ubranie. Program, który programiści nazwali "shaper" został użyty do osiągnięcia realistycznych odkształceń skóry, a także ubrania. "Shaper" to proces takiego przemieszczania odpowiednich warstw, który odkształca powierzchnię od wewnątrz. Kiedy odkształca się najgłębiej położoną warstwę, zmiana ta rozprzestrzenia się i ostatecznie zmienia cały kształt danego obiektu. Podstawy takiego systemu zostały oparte na fakcie, że kiedy zginamy ramię powoduje to zmianę w układzie mięśni. Używając "shapera" animatorzy mogli nie tylko osiągać realistyczne odkształcenia skóry, ale także fałdy na ubraniach, reagujace na poruszanie się postaci.



Shrek dostał pierwszego w historii Oscara dla Najlepszego Filmu Animowanego (wcześniej bowiem nie było takiej kategorii).


Postaci występujące w filmie "Shrek" stanowiły nowy rodzaj wyzwania dla zespołu ds. układu kompozycyjnego. Podczas gdy w "Mrówce Z" (Antz) wszyscy byli mniej więcej tego samego wzrostu, Shrek, Osioł, Fiona i Farquaad nie mogliby być jeszcze bardziej różni. "Shrek jest olbrzymi, Fiona jest drobna i smukła, Osioł jest też nieduży. Dlatego też trudno było znaleźć właściwy kąt ustawienia kamery dla wszystkich," wyjaśnia Smith. Wyjawia także, że czasami musiano używać klasycznych trików filmowych, aby kompozycja była w miarę zrównoważona - szczególnie w scenach, kiedy podróżują we trójkę.



"Shader" pozwolił działowi zajmującemu się oświetleniem na odpowiednie oświetlenie skóry, które wydawało się ją penetrować, załamywać się na niej itp. Bardziej skoncentrowany strumień światła wytwarzał naturalny blask, podczas gdy rozproszone światło rozjaśniało tylko powierzchnię. Bardzo trudno było to wszystko odpowiednio zrównoważyć, ponieważ zbyt duży strumień światła mógłby spowodować wrażenie plastikowego manekina. Ostatecznie sprowadzono makijażystę z Hollywood, który nauczył zespoły zajmujące się światłem i powierzchnią skóry odpowiednich technik makijażu, dzięki którym nadano twarzy Fiony niepowtarzalny wyraz.



Shrek i Osioł po raz pierwszy spotkali Fionę w mrocznym zamczysku, gdzie była więziona przez ziejącego ogniem smoka. Zespól scenografów zaprojektował zamek jako przerażający cień, który wydaje się wyrastać ze skalistej wyspy. Wygląda podobnie do wysokiej góry otoczonej ciemnościami i głębokim rowem wypełnionym lawą.



Z drugiej strony stworzenie animowanych ludzkich włosów wymagało całkowicie innego systemu i jak prawie wszystko w procesie animacji komputerowej wymagało ścisłej współpracy pomiędzy działem technicznym, animacyjnym, oświetleniowym i efektów wizualnych. Na przykład włosy Fiony poprzez odpowiednią symulację reagują na każdy ruch jej głowy, falują, dotykają jej ciała i odbijają się od niego. Zespoły zajmujące się światłem i efektami zastosowały techniki, które nadają włosom księżniczki błysk, różnorodne odcienie.



Ken Bielenberg wyjawia, że ekipa świetnie się bawiła sprawdzając w jaki sposób przedstawić "kąpiel" Shreka w błocie. "Wzięliśmy jednego z kolegów i ochlapaliśmy go błotem. Oprócz świetnej zabawy, dowiedzieliśmy się dokładnie jak zachowuje się błoto," mówi.



Znalazł się na 2 miejscu listy filmów, które miały największe wpływy w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku.


Gdy na bagnie bajkowe postacie wiwatują na cześć Shreka (w polskiej wersji językowej), Pinokio krzyczy "C! C! CWK! CWKS!"


Shrek na drzwiach do kibelka ma otwór w kształcie sierpa księżyca, czyli logo DreamWorksa.


Shrek znalazł się na 4 miejscu najpopularniejszych stworów z filmowego świata fantasy w głosowaniu jaki przeprowadziła brytyjska strona internetowego sklepu Amazon (2003).


Pierwsza komputerowo animowana baśń, "Shrek" zabiera widzów do świata fantazji, który składa się z 36 odrębnych lokalizacji - dużo więcej niż w do tej pory komputerowo zrealizowanych filmach. "Kiedy rozpoczynaliśmy realizację "Shreka" chcieliśmy, aby bajka ożyła... otwieramy książkę i wchodzimy w baśniowy świat," mówi Adamson.



System animacji twarzy w "Shrek" umożliwił Hui i jego zespołowi wydobyć złożone emocje dzięki systemowi wykorzystującemu warstwy identyczne z anatomiczną budową człowieka. Praca przy użyciu systemu rozpoczyna się od działań zespołu technicznych reżyserów postaci kierowanego przez Lucia Modesto i Luca Prasso. Czaszka postaci jest opracowywana przez komputer i pokryta komputerowo wygenerowanymi odpowiednikami prawdziwych mięśni twarzy. Na tak przygotowaną czaszkę nakładana jest skóra, która następnie jest tak programowana, aby reagować na wszelkie ruchy mięśni - widać tutaj zmarszczki i inne ewentualne niedoskonałości.


W związku z Fioną filmowcy nauczyli się, że tak naprawdę pewne rzeczy można w pewien sposób przedobrzyć. Wygląd księżniczki nabrał w pewnym momencie tak realistycznych cech, że trzeba było zrezygnować z paru narzędzi, aby pasowała ona do bajkowego światu filmu.



Film ten znalazł się na liście (8 miejsce) najlepszych filmów 2001 roku wg magazynu "People".


Ponad tysiąc fantastycznych postaci wtargnęło na bagno Shreka na początku filmu.


Bardzo skomplikowany "shader" został użyty, aby odpowiednio przygotować futro Osła. Departament oświetleniowy wkrótce odkrył, że komputerowo animowane futro ma tendencję do sterczenia w jednym kierunku. Dlatego też animatorzy zajmujący się tworzeniem powierzchni wykorzystali "shader", aby stworzyć wrażenie, że sierść leży płasko, kręci się. Zespół d/s efektów specjalnych pod kierownictwem Kena Bielenberga, sprawił następnie, aby futro reagowało na warunki atmosferyczne. Ta sama technika została następnie użyta podczas pracy nad brwiami, brodami, trawą, mchem, a nawet nitkami wystającymi z tuniki Shreka.



Komputerowe animacje do filmu zaczęto tworzyć 31 Października 1996 roku i wykonywano je przez następne (ponad) 4,5 roku.


Setki urządzeń kontrolujących - na podobieństwo ludzkich nerwów - jest podłączonych do tak stworzonej twarzy. Dzięki temu animatorzy mogą posunąć się dużo dalej niż tylko zajmować się odpowiednią synchronizacją warg. Stosując olbrzymią różnorodność odpowiednich komend filmowcy są w stanie osiągnąć wszystkie wyrazy twarzy jakie mogą być przypisane żywemu aktorowi. Biorąc jednak pod uwagę tak zróżnicowane cechy jakie są udziałem Shreka, Osła, Fiony i Farquaada, musiano dokonać odpowiednich zmian, które mogłyby wyrazić bohaterów w całej ich oryginalności. Polecenia bowiem, które formowały uśmiech na twarzy jednego z bohaterów, na twarzy innego wywoływały zgoła cos innego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum filmów i seriali Strona Główna -> Shrek (Shrek) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin